De Pianist over 3e druk #Reinbertbio: ‘Sprankelend beeld van de muziek uit de 20e eeuw’

De mooie kritieken van de 3e druk van mijn #Reinbertbio en van Slotakkoord: Reinbert de Leeuw 2014-2020 blijven binnenstromen.

Al op 25 juni schreef Erik Voermans erover in zijn rubriek ‘Eerste hulp bij klassieke muziek in Het Parool:

‘Wie het boek herleest krijgt onmiddellijk zin alle besproken muziek opnieuw te beluisteren.’

Het Parool Erik Voermans 25-6-2020 klein

Op 12 juli publiceerde Mark van der Voort een bespreking van Slotakkoord op de website van de Concertzender:

‘Opvallend en waardevol deel van het boek zijn de ontwapenende en pakkende herinneringen van bevriende componisten als Steve Reich, John Adams en George Benjamin, en musici als sopraan Susan Narucki en musicoloog Leo Samama. Een persoonlijke en ontroerende noot die Slotakkoord zeker iets extra’s geeft.

Vier dagen later verscheen een al even mooie bespreking van Maarten Brandt op het blog Basia con fuoco

‘…door een van de moeilijkste, maar ook meest bijzondere muzikale zonen die Nederland heeft voortgebracht. Hij zal nog tot in lengte van talloze jaren in de gedachten van menige muziekliefhebber blijven voortleven of, om met Thea Derks in haar voorwoord tot Slotakkoord af te sluiten: “Reinbert is dood. Leve Reinbert!”

Op 12 augustus publiceerde Ben Taffijn een recensie van de derde druk van de #Reinbertbio op zijn blog Nieuwe Noten:

‘Derks is niet alleen uiterst respectvol over De Leeuw, maar schrijft over hem met compassie en met liefde. En ja, ze benoemt ook zijn zwakheden, die overigens ook naar voren komen in de talloze interviews die ze met zo ongeveer iedereen die de man heeft gekend, heeft gehad. Alleen al een monnikenwerk.’

Ook Suzanne Weusten betoont zich in het septembernummer van De Pianist onder de indruk:

‘Wie Slotakkoord uit heeft, snakt naar de rest van de biografie, die niet alleen de getroebleerde jeugd van de begaafde musicus beschrijft, maar hem ook in de tijdgeest plaatst. Via Reinbert de Leeuw, die zich van rebel ontpopte tot vertegenwoordiger van het culturele establishment geeft Thea Derks een sprankelend beeld van de muziek uit de twintigste eeuw.’

About Thea Derks

I am a Dutch music journalist, specializing in contemporary music, and a champion of women composers. In 2014 I wrote the biography of Reinbert de Leeuw (3rd edition in 2020) and in 2018 I published 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht'.
This entry was posted in news, personal and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s