Dirigent Filip Rathé: ‘Karel Goeyvaerts was een groot componist’

Donderdag 26 oktober speelde het Vlaamse Spectra Ensemble een concert met Compositie 1-3 van Galina Oestvolskaja en Zum Wassermann van Karel Goeyvaerts. Beiden volgden  radicaal hun eigen weg, ook al nam Goeyvaerts een wat kronkeliger pad dan Oestvolskaja.

Ik schreef eerder een voorbeschouwing over deze bijzondere combinatie, die het helaas niet erg talrijke publiek in het Muziekgebouw aan ‘t IJ zeer bleek aan te spreken. De uitvoering was bijzonder intens, met pianist Gerard Bouwhuis als gedreven aangever in Oestvolskaja, en Filip Rathé als een dansante dirigent in Goeyvaerts.

Tijdens ons voorafgaande gesprek toonde Rathé zich een begenadigd verteller, die boeiende inzichten in het werk van Goeyvaerts verschafte, en zelfs spontaan een taalcompositie improviseerde om het verschil duidelijk te maken tussen minimalisme en repetitieve muziek.

Ik nam het gesprek op met mijn smartphone en zette het op YouTube.

 

 

Advertisements

About theaderks

I'm a Dutch music journalist, who studied musicology at Amsterdam University. I'm specialized in contemporary music and always have an eye open for women composers. In 2014 I wrote the biography of Reinbert de Leeuw and in 2018 I published 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht' in 2018.
This entry was posted in background, music and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.