Noord Nederlands Orkest viert 80e verjaardag Philip Glass

Het eigenzinnige Noord Nederlands Orkest heeft een warme band met Philip Glass (1938). In 2007 organiseerde het een vijfdaags festival, in 2013 bracht het samen met de componist de Nederlandse première van de live muziek bij de film Koyaanisqatsi.

Dit weekend viert het NNO diens tachtigste verjaardag met concerten in TivoliVredenburg in Utrecht en de Oosterpoort in Groningen. Van Glass klinken twee delen uit Koyaanisqatsi, zijn Eerste Vioolconcert en het tweede deel uit zijn symfonie Low, geïnspireerd op het gelijknamige album van Brian Eno en David Bowie uit 1977/1991. Ik verzorg vanavond de inleiding in de Oosterpoort.

Waardering voor Glass fluctueert

Tegenwoordig geldt Glass als een van de belangrijkste levende componisten, maar dat was beslist niet altijd zo. Het is interessant hoe de waardering voor zijn muziek door de tijden heen verandert.

Zo drukte drukte de hoofdredacteur van een muziektijdschrift me in 1996 de cd-opname van zijn symfonie Low in handen met de woorden: ‘Schrijf deze eens even helemaal de grond in.’ Deze muziek werd destijds door het journaille beschouwd als minderwaardige kitch. Ik vond dat onterecht en wil u mijn twee decennia oude recensie niet onthouden.

Low Symphony: cd-bespreking uit 1996

Philip Glass is uit. De Amerikaanse minimalist die in de jaren zeventig en tachtig furore maakte met de opera Einstein on the Beach en de filmmuziek bij Koyaanisqatsi, kan geen goed meer doen in de oren van de moderne muziekcriticus. Glass zou uit zijn op goedkoop effect en zichzelf steeds herhalen.

Het dieptepunt kwam twee jaar geleden, toen de pers unaniem zijn muziek bij de film La belle et la bête van Jean Cocteau neersabelde. Diezelfde pers was wekenlang uitzinnig gefocused geweest op Rosa, a horse drama, van Peter Greenaway en Louis Andriessen.

low-cd

Twee dagen na de première van deze monsterproductie, waarin de over het paard getilde Engelsman de muziek van Andriessen volledig ondergeschikt maakte aan zijn visuele geweld, zag ik La belle et la bête. Een verademing – hier zijn film en opera op een smaakvolle manier met elkaar verweven. Dit was echter niet aan de critici besteed, twee mixed-media producties na elkaar was wellicht wat veel gevraagd.

Aan elkaar gewaagd: Eno – Bowie – Glass

Nu luister ik naar Low, de symfonie die Glass schreef naar aanleiding van de gelijknamige elpee van David Bowie en Brian Eno uit 1977. Deze was indertijd baanbrekend, omdat twee commercieel succesvolle musici experimenteerden met elektronische en etnische muziek. Glass ging uit van de (met drie bonustracks uitgebreide) cd-uitgave van 1991 en koos daarvan Subterraneans, Some are en Warszawa.

Glass slaagde erin een bewerking te maken die zowel het origineel recht doet, als onmiskenbaar zijn handtekening draagt. Hij verwerkt alle loopjes en melodieën van Bowie en Eno, maar strooit daar zijn eigen motieven doorheen. Deze bestaan vaak uit het steeds herhalen van een in achtsten gespeelde kleine terts.

Onbeschaamd lyrisch en dramatisch

De muziek heeft een uitgesproken lyrisch en soms dramatisch karakter en Glass voert onbeschaamd de spanning op door te werken met tonica-dominant verhoudingen. In Subterraneans schotelt hij ons zelfs een Ivesiaanse mix van vaudeville en romantiek voor, zonder dat we een moment vergeten wie de componist is.

Ik vlei mijn hoofd op het hakblok: ik vind Low een goed product van een consequente componist – Glass doet zijn dingetje, en hij doet het goed.

Glass
“Low” Symphony
The Brooklyn Philharmonic Orchesta olv Dennis Russel Davies
Point Music 438 150-2

 

Advertisements
This entry was posted in music, news, review and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Noord Nederlands Orkest viert 80e verjaardag Philip Glass

  1. Pingback: Peter Dijkstra: ‘Glass was as groundbreaking as Harnoncourt’ | Thea Derks – Music Journalist

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s