Aether over #Reinbertbio: “Sympathieker dan ‘s meesters eigen uitstraling”

Het januarinummer van Aether, een kwartaalblad over de geschiedenis van de omroep en de fonografie, wijdt een bespreking aan mijn biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie. Redacteur Tjako Fennema vindt het maar goed dat De Leeuw ‘zijn Imprimatur aan dit boek heeft onthouden’ en vraagt retorisch:

‘Wat heb je aan een geautoriseerde biografie? Daar ontbreekt in veel gevallen veel aan wat de beschrevene onwelgevallig is. Petje af dus voor Radio 4-medewerker en publicist Thea Derks die bepaald niet over één nacht ijs ging en ruimte biedt aan De Leeuws jeugd, studietijd en menselijke zwakheden. Dat was de meester onwelgevallig.’

Fennema schrijft dat De Leeuw, ‘gewend de regie en beeldvorming zelf in de hand te houden c.q. met kracht te boetseren’, geleidelijk aan tot een houding is gekomen van ‘wie niet voor me is, is tegen me’. Uit mijn biografie rijst volgens hem een ‘sympathieker beeld op dan uit ‘s meesters eigen uitstraling’.

Aether over Reinbertbio januari 2015 (2)

Tjako Fennema interviewde mij in mei 2014 ook voor RTi!, de lokale omroep van Hilversum. Het gesprek kunt u hier terugzien.

Carine Alders meldde naar aanleiding van een tweet over de top 3 best verkochte muziekboeken bij Boekhandel Athenaeum, dat ze meer had genoten van mijn biografie dan van het boek over Bach van Gardiner:

en de best gelezen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik in nr 1 ben blijven steken, nr 3 las ik in een ruk uit!

Ook mijn uitgever Dolf Weverink reageerde met een tweet. Hij fotografeerde een stapel #Reinbertbio’s in de winkel van Athenaeum aan Het Spui:

 · 7 jan.

Wapperende leeslinten bij de Reinbertbio staat in de Top 3 best verkochte muziekboeken 2014

Kijk ze daar eens liggen, met hun wapperende oranje leeslinten. De Reinbertbio bij Athenaeum Boekhandel (in de top 3 beste muziekboeken van 2014)Kijk ze daar eens liggen, met hun wapperende oranje leeslinten. De Reinbertbio bij Athenaeum Boekhandel (in de top 3 beste muziekboeken van 2014)<br /><br /><br /><br /><br /><br />
https://theaderks.wordpress.com/2015/01/05/reinbertbio-in-top-3-bij-athenaeum-boekhandel/

Diezelfde avond klonk bij de ConcertZender alweer de vierde aflevering van mijn programma Panorama de Leeuw. Hierin volgde ik Reinbert de Leeuw naar het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar hij in 1962 compositie ging studeren bij Kees van Baaren, in diens vermaarde ‘maandagochtendklasje‘. Het programma is hier terug te luisteren. Wie de biografie aanschaft via bijgaande sponsorklik, steunt overigens gratis deze avontuurlijke zender, die geheel afhankelijk is van giften.

Eerder die dag vond in Parijs een bloedige aanslag plaats op de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo. Twaalf mensen werden in koelen bloede vermoord, vanwege hun prikkelende, soms botte cartoons. Deze zoveelste aanval op de vrijheid van meningsuiting is in- en intriest, en maakt dat ik me volstrekt machteloos voel.

Ongelooflijk dapper dat de resterende leden van de redactie vandaag toch een nieuwe editie presenteerden. De subtiele cover getuigt van een roerende vergevingsgezindheid. ‘Alles is vergeven’ zegt Mohammed, die een bordje ophoudt met ‘Je suis Charlie’, de kreet waarmee wereldwijd steun werd betuigd aan de slachtoffers.

Mooie symboliek ook: groen is niet alleen de kleur van de islam, maar geldt ook als een symbool voor hoop en veiligheid. Helaas stromen desondanks de afwijzende reacties alweer binnen…

pardonné

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

