Peter Smits over #Reinbertlezing: ‘Sprankelend en erudiet’

In de afgelopen week verschenen twee besprekingen van mijn lezing over Reinbert de Leeuw, mens of melodie op zondag 14 december 2014 bij Boekhandel Roelants in Nijmegen. Bezoeker Brigitta den Boer plaatste een stuk op de website van het weekblad De Brug. Zij noemt de lezing ‘geanimeerd en zeer levendig’ en prijst de ‘intieme live gitaarklanken’ van mijn neef Will Derks in een Gymnopédie van Satie.

Den Boer beschrijft tevens hoe de toehoorders werden geprikkeld ‘om spontaan persoonlijke ter zake doende belevenissen te delen’. Na een ‘onverwacht waardevolle namiddag’ keerde zij huiswaarts. Zij voorzag haar stuk van een fraaie fotocollage.

Fotocollage Brigitta den Boer december 2014

Fotocollage Brigitta den Boer december 2014

Bezoeker Peter Smits wijdde op zijn blog een terugblik aan de lezing, onder de titel ‘Reinbert de Leeuw, meer melodie dan mens?’ Hij opent zijn stuk met ‘Wie er niet bij was, heeft wat gemist […] Ruim een uur lang wist zij de toegestroomde toehoorders aan haar lippen te kluisteren met een sprankelend en erudiet verhaal over de aanjager, inspirator en inmiddels nestor van de moderne muziek in de tweede helft van de twintigste eeuw in Nederland.’

Smits vervolgt: ‘Muziekfragmenten, waaronder een stukje uit een serieel werk van De Leeuw zelf, maakten het historische verhaal invoelbaar. Will Derks (gitaar én familie) en Irma Bogers (zang) speelden live drie korte liederen van Charles Ives. En dat was niet voor niets. De nadere kennismaking met deze Amerikaanse componist betekende voor Reinbert de Leeuw halverwege de jaren zestig het hervinden van de vrijheid in de muziek. En de rest is geschiedenis…’

Smits eindigt met een mooie aanbeveling: ‘Een boek waarin in de eerste zin de vlaggen uithangen en in de laatste nog de hartstochtelijke componeerader van Reinbert klopt, daar heb je zin in. Dat wordt lekker lezen met de kerst!’

Reinbert de leeuwlezing door Peter SmitsOp 19 december wijdde Het Parool een kort stukje aan de biografie, in het lijstje ‘Affaires’. De krant memoreert de commotie die de publicatie genereerde, en schrijft: ‘Nooit tevoren kreeg een boek over een dirigent van eigentijdse muziek zoveel publiciteit.’

Parool 19-12-2014In het kader van de onvermijdelijke eindejaarslijstjes selecteerde ik zelf voor Cultuurpers de drie mooiste cd’s van 2014.

Op 24 december reed ik naar mijn geboortedorp in Noord-Limburg, met de autoradio afgestemd op Radio 4. Tot mijn verrassing hoorde ik presentatrice Dieuwertje Blok in NTR Podium verwijzen naar mijn biografie, die even na vijven nader belicht werd. Na een korte beschrijving van de ophef rond de verschijning, klonk een citaat uit het interview dat Hans Haffmans met mij maakte voor NTR Podium op 21 maart 2014.

En last but not least: eerder die dag werd ik uitgenodigd voor een lezing over mijn biografie in de Schouwburg van mijn geboorteplaats Venray. Deze gaat plaatsvinden op zondag 10 mei 2015.

Mijn nieuwe jaar kan al niet meer stuk!

 

 

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

