Adriaan Meij over #Reinbertbio: ‘Inspirerend kerstcadeau’

Op 9 december 2014 werd ik aangenaam verrast door een blog van Adriaan Meij, uitbater van Zael te Meppel, waar ik afgelopen juni mijn eerste lezing verzorgde over mijn biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodieMeij schrijft hierover voor zijn vooral in economie geïnteresseerde lezers en doet interessante uitspraken. Zo vergelijkt hij het verlaten van de tonaliteit met de ondergang van het geïndividualiseerde kapitalisme:

Haar biografie van het hedendaagse muziekleven rondom De Leeuw mag voor insiders een verhelderend standaardwerk zijn; mij als leek opende zij ietwat de ogen voor de muzikale en maatschappelijke ontwikkelingen die erachter zitten. Zoals de onvoorspelbaarheid van de volgende noot, evenals de onverwachte ondergang van het geïndividualiseerde kapitalisme in de nog voortwoekerende banken- en schuldencrisis.

Tussen de sprookjesjurken in Zael, Meppel, 12 juni 2014

Tussen de sprookjesjurken in Zael, Meppel, 12 juni 2014

Meij besluit met een aanbeveling van mijn boek, dat hij omschrijft als een ‘inspirerend kerstcadeau’:

Vraag Thea Derks maar eens om een spetterende lezing: er gaat een nieuwe, onvoorspelbare muzikale wereld voor je  open met tal van parallellen met onze industrie. En haar bio is een inspirerend kerstcadeautje voor jezelf, dat je meezuigt in Reinberts creatieve leven als toetssteen voor de zaken die je doet.

Op 3 december wijdde dagblad De Gelderlander in de papieren krant een korte aankondiging van mijn lezing bij Boekhandel Roelants op zondag 14-12-2014, en verscheen er tevens een groot artikel in de online rubriek ‘Geniet‘. Ook het weekblad De Brug besteedde aandacht aan de lezing.

Weekblad De Brug, 10-12-2014

Weekblad De Brug, 10-12-2014

Het filmpje dat Edwin Mensink maakte voor zijn programma KeC op de lokale televisiezender N1 werd door een technische storing helaas niet uitgezonden. Ik ontdekte dit bij thuiskomst van een voorstelling van Puccini’s La bohème bij de Nationale Opera, waarover ik schreef voor Cultuurpers. Gelukkig is het interview van Mensink toch te bekijken, via mijn eigen YouTube kanaal.

Het publiek bleek zondag 14 december in groten getale de weg naar Boekhandel Roelants gevonden te hebben, velen  moesten zelfs staan. Volle bak bij #Reinbertlezing 14-12-2014 bij Boekhandel Roelants

Volle bak bij #Reinbertlezing 14-12-2014 bij Boekhandel Roelants

De bezoekers waren bijzonder aandachtig en de sfeer was uitmuntend. Mijn neef Will Derks speelde bij wijze van introductie enkele pianostukken van Erik Satie op gitaar. Met werken als Gnossiennes en Gymnopédies drong Reinbert de Leeuw in de jaren zeventig door tot de populaire hitlijsten. Halverwege mijn voordracht presenteerde Will samen met Irma Bogers twee liederen van Charles Ives. Bogers bleek overigens Hennie de Swaan goed gekend te hebben, die in mijn biografie uitvoerig wordt belicht, omdat Reinbert de Leeuw jarenlang bij haar in huis woonde.

Will Derks en Irma Bogers brengen twee liederen van Charles Ives, Boekhandel Roelants, 14-12-2014

Will Derks en Irma Bogers brengen twee liederen van Charles Ives, Boekhandel Roelants, 14-12-2014

De muzikale bijdrage van Will en Irma was zeer geslaagd, ondanks de gortdroge akoestiek. Deze werd dan ook bijzonder gewaardeerd door alle aanwezigen, en ook wat mij betreft is onze samenwerking beslist voor herhaling vatbaar. En voor degenen die de lezing moesten missen: de biografie is op voorraad in beide filialen van Roelants.

Reinbertbio bij Roelants NijmegenOok aan wie slecht ter been is, wordt gedacht, want u kunt de biografie bestellen via de webwinkel van Roelants. Het boek wordt dan gratis thuisbezorgd.

En, zoals Adriaan Meij al schreef, het boek is een ideaal kerstcadeau, niet alleen voor muziekliefhebbers, maar ook voor het meer algemene publiek. – En wat hem betreft vooral ook voor economen….

This entry was posted in archive, background, news, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

