Boekmantijdschrift over #Reinbertbio: ‘Derks meet journalistieke tegenspraak knap uit’

Deze update is long overdue, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen. Ben op dit moment erg druk met het Festival Oude muziek: dagelijks maak ik een reportage voor het Festivaljournaal van AVROTROS op Radio (19.30-20.00 uur). Deze zijn ook te beluisteren via soundcloud. Soms maak ik voor het Festival zelf een wat langer item, bijvoorbeeld een interview met de Amerikaanse wetenschapper Mary Helen Dupree, die betrokken was bij de voorstelling van het melodrama Medea van Georg Benda.

Mary Helen Dupree & Thea Derks, TivoliVredenburg 2 September 2014

Mary Helen Dupree & Thea Derks, TivoliVredenburg 2 September 2014

Daarnaast ben ik bezig met de voorbereidingen voor mijn lezing bij boekhandel Nawijn & Polak morgen in Apeldoorn. De Stentor wijdde er gisteren een bericht aan. 

De Stentor 2-9-2014

De Stentor 2-9-2014

Ondertussen werk ik ook nog aan een programma voor de ConcertZenderPanorama de Leeuw, hierin zal ik aan de hand van mijn biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie het muziekspoor volgen van Reinbert de Leeuw. De eerste aflevering staat voorlopig gepland voor woensdagavond 24 september van 21.00-22.00 uur. Het zal maandelijks worden uitgezonden. Vorige week maakte ik de eerste opnames in de studio van Salto Amsterdam.

En, last but not least: ik kreeg zojuist het tijdschrift Boekman van de Boekmanstichting te Amsterdam. In dit kenniscentrum voor kunst- en cultuurbeleid bracht ik vele uren door voor onderzoek ten behoeve van mijn biografie. Scheidend directeur Cas Smithuijsen schreef in het honderdste nummer een mooie bespreking, onder de titel ‘Een romanticus die vrijheid vindt in muziek’. Hij roemt mijn gedegen onderzoek en het brede beeld dat ik schets van het Nederlandse muziekleven en de financiering daarvan.

Hij vermeldt ook dat mijn biografie ingaat op het feit dat De Leeuw niet altijd onomstreden was en in zijn succesvolle carrière ook te maken kreeg met kritiek. Smithuijsen merkt op dat ik aantoon dat deze voornamelijk afkomstig was van organisatoren en journalisten uit het georganiseerde muziekleven, en schrijft: ‘Derks volgt de muziekjournalistieke kritiek goed, en de tegenspraak die daar vaak aanwezig is, meet zij knap uit.’

Hij beschrijft hoe ik aan het slot van mijn boek nog de receptie van De Leeuws nieuwste orkestwerk Der nächtliche Wanderer mee kon nemen en concludeer dat Reinbert in zijn levensavond weer de componeerader heeft weten aan te boren die hij als kind al zo hartstochtelijk voelde kloppen. In zijn conclusie noemt Smithuijsen De Leeuw ‘een romanticus die vrijheid vindt in muziek’. Een rechtstreekse verwijzing naar een citaat uit mijn boek: ‘Reinbert is een echte romanticus en juist daarom kan hij moderne muziek zo goed dirigeren.’ – Deze interessante uitspraak tekende ik op uit de mond van De Leeuws muze Barbara Sukowa.

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

