Maarten ‘t Hart over #Reinbertbio: ‘Derks verdient een pluim’

Net terug van vakantie is het leven meteen weer druk. Ik ben onder andere volop bezig met de voorbereidingen voor mijn reportages van het komende Festival Oude Muziek voor Radio 4. En afgelopen maandag had ik een zeer boeiend gesprek met Theo Loevendie over zijn nieuwe opera Spinoza. Deze gaat op 11 oktober 2014 in première in de NTRZaterdagMatinee, waarvoor ik de toelichting schrijf. Toen ik bij hem aanbelde, had Loevendie net de laatste noot van de partituur geschreven, hij was opgetogen. We maakten een selfie als ‘Theo & Thea’.

Theo & Thea, 25-11-2014

Theo & Thea, 25-11-2014

In de spaarzame momenten dat ik niet aan het werk was, heb ik de aflevering bekeken van VPRO Zomergasten met Reinbert de Leeuw van 10 augustus 2014. Een boeiende avond, waarin Reinbert op zijn bekende bevlogen manier vertelt over componisten als bijvoorbeeld Olivier Messiaen, Galina Oestvolskaja en Charles Ives, vaak in bijna exact dezelfde bewoordingen als in mijn biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie. Maar daarin komen uiteraard nog véél meer toondichters aan bod. Jammer dat Reinbert zich opnieuw misprijzend over mijn biografie uitliet en wederom ontkende dat ik hem het manuscript in januari 2013 ter correctie heb voorgelegd.

Enkele lezers stuurden mij links van recensies van deze aflevering van Zomergasten uitzending die ik niet zelf over het hoofd had gezien. Bas Paternotte bespreekt hem uitvoerig op The Post Online, onder de titel ‘Een bezield mens met een rauw randje en een kalasjnikov’. Hij roemt de bevlogenheid van De Leeuw en diens ‘avond-college over vernieuwers in de muziek’ en vindt het jammer dat hij niet zelf piano speelt, want de man ‘is muziek’. Over De Leeuws reactie op mijn biografie schrijft Paternotte:

Deze aardige welbespraakte – en –denkende zeventiger bleek namelijk met een brok rancune te kampen waar stervoetballer Robin van Persie nog een puntje aan kan zuigen. […]

Hier zat een man die zo min mogelijk over zijn privéleven kwijt wilde. De verwende kijker die méér wilde weten over de achtergrond van deze muzikale alleskunner kreeg het lid op de neus. U begrijpt, een deel van deze aflevering was dus een perfecte advertentie voor Derks’ biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie. Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis.

De uitzending werd zelfs besproken door Henk Brussen op de website Geenstijl.nl. In zijn inleiding zet hij het programma neer als een speeltje van de elite dat zijn beste tijd gehad heeft en ‘waar geen hond naar kijkt’. Maar vervolgens erkent hij toch wel geboeid te zijn geraakt.

Ook Brussen reageert op De Leeuws uitlatingen over mijn biografie:

Zelden illustreerde iemand zo pijnlijk duidelijk wat ‘ongeautoriseerd’ betekent in de zin ‘een ongeautoriseerde biografie’. […]
“Ik vertrouw geen enkel citaat uit die biografie”, zei hij toen De Jong een vleiend citaat van een muze-actrice voorlas uit de biografie, waarmee hij alles over die biografie had gezegd.

Een andere vriend stuurde me een filmpje waarin Maarten ‘t Hart mijn biografie aanprijst, samen met Van Bach tot Bernstein van Thierry Baudet en Arie Boomsma. Hij noemt Reinbert de Leeuw ‘een nurkse man, een Einzelgänger’, en vindt mijn boek ‘juist zo leuk, omdat het een mooi, afgerond portret schetst van een fanaticus […] Ik vind dat mevrouw Derks een pluim verdient.’

Gistermiddag werd ik in het programma ‘Matinee’ geïnterviewd door RTV Apeldoorn over mijn lezing volgende week donderdag 4 september bij boekhandel Nawijn & Polak in Apeldoorn. De uitzending is terug te luisteren via hun pagina ‘uitzending gemist’. Ga naar woensdag 26 augustus, klik op ‘eerste uur’ en scroll vervolgens naar ca 28’00.

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

