Cultuurpers: ‘#Reinbertbio onmisbare beschrijving moderne muziek in NL’

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk bleef het druk aan het Reinbertfront. Vlak voor ik wegging, schreef ik een drie pagina’s tellend artikel voor de VARA Gids naar aanleiding van het optreden van De Leeuw in het VPRO programma  Zomergasten op 10 augustus. Het stuk verscheen tijdens mijn afwezigheid in het dubbeldikke zomernummer van 31 juli.

VARA Gids 31/7/2014 p.1

VARA Gids 31/7/2014 p.1

 

VARA Gids 31/7/2014 p.2

VARA Gids 31/7/2014 p.2

VARA Gids 31/7/2014 p. 3

VARA Gids 31/7/2014 p. 3

Ter informatie stuurde mijn uitgever een exemplaar van de tweede druk van mijn #Reinbertbio aan Wilfried de Jong, die net als vorig jaar de verschillende Zomergasten op Nederland 2 interviewt. En aangezien mijn uitgever toch aan het uitdelen was, liet hij de postbesteller er ook eentje afleveren bij Reinbert zelf.

Zondagavond 10 augustus zat ik op een camping in de Ardèche, waar ik de uitzending van Zomergasten niet kon volgen. Maar via het onvolprezen Twitter ontving ik een storm aan berichten, waaruit duidelijk werd dat De Leeuw zich opnieuw misprijzend over mijn biografie had uitgelaten. – Wederom zonder concrete ‘fouten’ en ‘flaters’ te benoemen en opnieuw ontkennend dat ik hem in januari 2013 het manuscript ter correctie voor heb gelegd.

Velen twitterden nu wel erg nieuwsgierig geworden te zijn naar het boek, temeer daar de mens De Leeuw zich nogal leek te verschuilen achter de musicus.

Collega Hans Smit, presentator van Opium op Radio 4 twitterde:

Fascinerende avond, dat voorop, maar voor de méns Reinbert de Leeuw moeten we kennelijk toch bij die biografie van zijn…

En collega Margriet Vroomans, presentator van De ochtend van 4 meldde:

Na vanavond zeker kopen, de biografie die over schreef.

Kunstenaar Tjebbe van Tijen maakte een fraaie fotomontage, waarop Reinbert en ik vriendelijk lachend mijn biografie lijken aan te prijzen. In het bijgaande blog ‘Handorakel, of de kunst zichzelf te leren kennen’, houdt hij een pleidooi voor een uitgave als e-book.

Fotomongate Tjebbe van Tijen

Fotomontage Tjebbe van Tijen

Van Tijen relateert dit verschijnsel aan het oud-Nederlandse handorakel, een klein handzaam boekje met levenswijsheden. Hij citeert uit ‘Handorakel en kunst van de voorzichtigheid’ van Balthasar Gracián (1601-1658):

Niet iemand die een dwaasheid begaat is dom, maar degene die hem niet weet te verbergen. (…) Misstappen van grote mannen vallen meer in het oog dan verduistering van hemellichamen.

Een dag na de uitzending publiceerde Henri Drost op Cultuurpers een blog over de door Reinbert samengestelde aflevering van Zomergasten. Hij roemt diens ‘fenomenale’ keuzes en commentaren, en de gedegen voorbereiding van De Jong, die mijn biografie kennelijk goed gelezen had en inhoudelijke vragen stelde. Hij laakt echter De Leeuws ‘vileine opmerkingen’ over mijn biografie en schrijft:

‘De kijker ziet De Jong even denken: zal ik nu doorvragen, want hoe is het mogelijk dat zo’n slecht boek louter lovende recensies krijgt door vakgenoten, maar hij wacht. Opzettelijk, zo blijkt later.’ Dan zal De Jong uit mijn biografie citeren over De Leeuws vermeende verliefdheid op Barbara Sukowa. Drost noemt mijn boek ‘een onmisbare beschrijving van moderne muziek in Nederland, met een begrijpelijke hoofdrol voor Reinbert de Leeuw.

Drost besluit met een bijzonder strelende vergelijking:

‘Wat Alex Ross’ The rest is noise is voor de geschiedschrijving van de moderne westerse muziek, is Thea Derks’ Reinbert de Leeuw: mens of melodie voor de geschiedschrijving van de moderne Nederlandse muziek.’

… en concludeert dat een derde druk slechts een kwestie van zijn zal zijn. Mogen zijn woorden profetisch blijken.

Zojuist ontving ik een opname van Zomergasten, die ga ik nu bekijken….

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Cultuurpers: ‘#Reinbertbio onmisbare beschrijving moderne muziek in NL’

  1. Su says:

    Ik geniet Thea, het is echt een enorme pluim op je toch al knappe hoed. Ik zou nog steeds n dagje naar Adm komen … Maar ben heerlijk druk bezig met de natuur, dag!!! Sumire

Leave a Reply

