Leeuwarder Courant: ‘Biografie Reinbert de Leeuw is meer dan dat’

Zoals al in mijn vorige update gemeld, verscheen vrijdag 23 mei een bespreking van mijn Reinbertbio in zowel de Leeuwarder Courant als in het Dagblad van het Noorden. Rudolf Nammensma schrijft onder andere: ‘Groot pluspunt van deze biografie is dat die meer is dan een levensbeschrijving van een inmiddels 75-jarige. Het is tevens een schets van het muziekklimaat dat de afgelopen decennia in ons land heerste. […] Het aantal archieven dat zij raadpleegde is indrukwekkend.’

Leeuwarder Courant 23 mei 2014

Leeuwarder Courant 23 mei 2014

Het Brabants Dagblad plaatste op 24 mei een door mij ingezonden brief, waarin ik reageer op het artikel van Henri van der Steen in de Tilburgeditie van 8 mei. Hij liet daarin enkele informanten uit mijn boek aan het woord, die eerdere uitlatingen weerspraken. Jammer genoeg pleegde de journalist geen wederhoor maar gelukkig plaatste de krant wel mijn ingezonden brief, zij het pas ruim twee weken na publicatie van het artikel.

Brabants Dagblad 24 mei 2014

Brabants Dagblad 24 mei 2014

In de Meppeler Courant verscheen op zondag 25 mei een artikel over mijn lezing in Zael te Meppel op 12 juni. De redactie schrijft onder andere: ‘Derks heeft er alles aan gedaan om De Leeuw’s ziel te doorgronden, niet in bespiegelingen, maar op basis van traceerbare, goed gedocumenteerde feiten.’ Helaas is de naam van fotograaf Co Broerse niet vermeld. Hij nam de foto in oktober 2007, vlak voordat ik naar Australië ging om diens oudste broer Kees te interviewen.

Meppeler Courant 23 mei 2014

Meppeler Courant 23 mei 2014

Diezelfde avond was ik te gast bij Tom Klaassen in het programma Vrije Geluiden van de VPRO op Radio 4. Hij had mijn boek goed gelezen en stelde prettig inhoudelijke vragen. Hoewel we een uur de tijd hadden was het programma toch te kort – Klaassen vatte het mooi samen: ‘Het leek maar tien minuten te duren.’ Gelukkig is het programma nog te (her)beluisteren via uitzending gemist.

Thea Derks + Tom Klaassen in de studio van Radio 4, zondag 25-5-2014

Thea Derks + Tom Klaassen in de studio van Radio 4, zondag 25-5-2014

De Krant voor Meppel wijdde twee dagen later, op 27 mei een bericht aan mijn lezing in Zael, vergezeld van dezelfde foto van mij en Reinbert de Leeuw. – Ditmaal toegekend aan Zael in plaats van aan fotograaf Co Broerse…

Krant voor Meppel 27 mei 2014A.s. zaterdag 31 mei ben ik te gast in het programma ‘Een goedemorgen met…’ van Aukelien van Hoytema op Radio 4. Naar aanleiding van de publicatie van mijn biografie over Reinbert de Leeuw mag ik hierin van 10 tot 12.00 uur mijn eigen muziekkeuze presenteren. Een hele eer en erg leuk om te doen, aangezien Aukelien tot enkele jaren geleden mijn chef Radio 4 was bij de TROS.

Het is de bedoeling dat het een persoonlijk portret wordt van mijn muzikale Werdegang. Ik begin dus met wat ik als kind en puber hoorde en zal illustreren hoe mijn smaak steeds breder is geworden en uiteindelijk in de richting van de moderne muziek is opgeschoven, mede dankzij Reinbert de Leeuw. Uiteraard draai ik ook muziek die ik door hem heb leren kennen en laat ik ook hemzelf als dirigent en pianist aan het woord.

This entry was posted in background, news, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Leeuwarder Courant: ‘Biografie Reinbert de Leeuw is meer dan dat’

  1. Catharine Hermans says:

    Dag Thea Derks. Ik ken je helemaal niet, maar ik luister op het moment naar je uitzending op radio 4 en vind het heel erg leuk hoe je ook vertelt over je jeugd in Oostrum, een plek waar mijn moeders familie vandaag komt en ook ik in ieder geval geboren ben! Ook heb ik de MMS afgemaakt op Jeruzalem. Ik herken helemaal het beeld dat je schetst van de harmonie, de boederij, de Mariabedevaarten. De operettes op de Duitse t.v. waar ook mijn moeder gek op was en waardoor ik nog steeds stukjes van Im weissem Rossl enz. mee kan galmen.. Wat bijzonder ook om te horen over je leven na N-Limburg. En dat je moeder vandaag jarig is, die van mij zou vorige week vrijdag jarig geweest zijn.
    Ik zelf woon al bijna 30 jaar in Amsterdam, maar heb natuurlijk voor altijd mijn roots in Limburg en dat zie ik ook bij jou terug b.v. in het artikel in Peel en Maas: in Oostrum zijn ze ook nog steeds trots op je zo te zien! Ik ga nu ook meteen jouw boek over Reinhardt de Leeuw lezen natuurlijk.
    Bedankt voor de mooie uitzending en veel succes met alles wat je doet.
    hartelijke groet,
    Catharine

    • theaderks says:

      Beste Catharine,
      Wat ontzettend leuk dat je zoveel herkend hebt in mijn verhaal! En ja, je wortels kun je nooit verloochenen en worden je dierbaarder naarmate je ouder wordt, is mijn ervaring. Ik hoop dat je van mijn boek over Reinbert de Leeuw geniet en hoor graag tzt je mening!
      Hartelijke groet, Thea

Leave a Reply

