Opusklassiek: ‘Biografie Reinbert de Leeuw mag in geen boekenkast ontbreken’

Mijn biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie blijft in de aandacht. Afgelopen zondag was ik te gast bij Aad de Been in het programma ‘Klassiek op west’ bij Omroep West. Hier kunt u de podcast beluisteren luisteren (begint na ca 1 uur en 9 minuten).

Aad de Been en Thea Derks 4-5-2014

Aad de Been en Thea Derks 4-5-2014

In Vrij Nederland verscheen deze week het artikel ‘Een biografie is geen selfie’, waarin Hans Renders, hoofd van het Biografie Instituut in Groningen een pleidooi houdt voor de ongeautoriseerde biografie, naar aanleiding van mijn boek. Helaas maakt hij een paar verkeerde aannames, zo schrijft hij ten onrechte dat ik de vorm van het boek met De Leeuw zou hebben besproken, dat die het zelf bij de Bezige Bij zou hebben aangemeld en dat ik mijn vragen aan derden aan hem zou hebben voorgelegd. Maar zijn pleidooi is beslist lezenswaardig.

Vrij Nederland 10-5-2014 p.74-77

 

Vrij Nederland 10-5-2014 p.74-77 deel 2Afgelopen donderdag verscheen een zeer uitvoerige en diepgravende bespreking van Maarten Brandt op Opusklassiek. Hij prijst mijn boek omdat het een onafhankelijke toon aanslaat, het onmiskenbare belang van Reinbert de Leeuw ‘klip en klaar’ over het voetlicht brengt, maar ook diens mindere kanten belicht. Hij zoomt in op de belangrijke rol die Elie Poslavsky als voorloper van De Leeuw speelde en concludeert dat de biografie in geen enkele boekenkast van een serieuze liefhebber van om het even welke muziek mag ontbreken.

Op 8 mei verscheen een recensie in de Tilburgse editie van Brabants Dagblad, waarin ook twee van de informanten uit mijn boek aan het woord komen, waarbij zij echter terugkomen op eerdere uitspraken en opmerken dat een protestactie op het Brabants Conservatorium rond kerstmis 1969 plaats zou hebben gevonden. Dit zou echter betekenen dat deze pas na de vermaarde ‘Notenkrakersactie’ in november 1969 in Amsterdam geweest zou zijn. In dat geval zouden de Tilburgers in plaats van voorlopers dus na-apers zijn gewest… Helaas gaf de journalist mij niet het recht van wederhoor.Brabants Dagblad 8-5-2014

Guido ‘t Sas wijdde er meteen een reactie aan op zijn blog.

This entry was posted in background, news, Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

