Reinbert de Leeuw: mens of melodie krijgt tweede druk

Afgelopen week de laatste correcties doorgegeven voor de tweede druk van Reinbert de Leeuw: mens of melodie. Ik ben nog in conclaaf met mijn uitgever of we deze officieel zullen presenteren of toch liever met stille trom de wereld in zullen sturen.

Ik werd deze week ook uitgenodigd voor een gesprek met Aad de Been in het programma ‘Klassiek op West’ van Omroep West op 4 mei, van 20.00-21.00 uur. Eerder die dag presenteer ik een column in de talkshow De Branding van het Korzo Theater en het festival Dag in de Branding, die in het weekend van 10 en 11 mei geheel in het teken staan van het Nederlandse strijkkwartet.

Op dinsdag 22 april werd ik in hotel Gooiland te Hilversum geïnterviewd over mijn boek door Tjako Fennema, in zijn programma ‘De tafel van Tjako’ voor RTi!, de lokale omroep van Hilversum. De opnames worden uitgezonden op zondag 11 mei, en ieder uur herhaald. In dezelfde aflevering spreekt Fennema met jazz-hoornist Morris Kliphuis. Later wordt het geheel op YouTube gezet.

Thea Derks + Tjako Fennema, Gooiland 22-4-2014

Thea Derks + Tjako Fennema, Gooiland 22-4-2014

De volgende dag, woensdag, 23 april vond het debat plaats over ‘De hobbels van biografisch onderzoek’ van weekblad De Groene Amsterdammer en de Universiteit van Amsterdam in Spui25. De avond werd gepresenteerd door Margreet Fogteloo, algemeen verslaggever van De Groene. Literatuurredactrice Marja Pruis las een column voor over hoe bedreigend het is als iemand bij leven een biografie aan je wijdt, want ‘stel dat mijn zus vertelt dat ik mijn kinderen sla…’

Nop Maas, de biograaf van Gerard Reve noemde zijn kwelgeest Joop Schafthuizen onomwonden ‘gek’ en vertelde smakelijk hoe hij deze een hele kist met correspondentie had ontfutseld.  Willem Otterspeer, de biograaf van W.F. Hermans, kreeg ervan langs door Max Pam. Die verweet hem luiheid, omdat hij maar één dag per week aan zijn boek gewerkt had en opperde bovendien dat Otterspeer weinig had begrepen van Hermans’ literaire werk. Ik zelf wees op de feilbaarheid van onze geheugens – een euvel waarmee beslist niet alleen ouderen kampen.

Margreet Fogteloo, Max Pam, Thea Derks, Nop Maas

Margreet Fogteloo, Max Pam, Thea Derks, Nop Maas

Zo verweet Reinbert de Leeuw mij in een interview met Het Parool van 19 maart 2014 dat ik geen snars zou begrijpen van ‘camp’, omdat ik zijn verslaving aan de soap Peyton Place uitvoerig heb behandeld. Echter, in het artikel ‘Dag Peyton Place’, dat Henk Bernlef op 25 augustus 1973 publiceerde in diezelfde krant, zegt De Leeuw: ‘Camp. Het ophangen van een affiche van het Danseresje van Degas, terwijl je weet dat dat nou juist niet mag. Nee, dat is het niet. Dat is een verschrikkelijk misverstand.’ Fogteloo besloot de avond met de conclusie dat je een mens niet echt nader komt door een biografie: ‘Ik lees liever een boek van de gebiografeerde.’

Donderdag 25 april bleek het interview van Guus Urlings in De Limburger/Limburgs Dagblad herplaatst te zijn in het Eindhovens Dagblad – met een ander slot en een andere foto, van maestro De Leeuw himself.Eindhovens Dagblad 24-4-2014

En zojuist ontving ik een prachtige recensie die Aad van de Ven vandaag publiceerde in Den Haag Centraal. Hij schrijft onder andere:

Eén van de kwaliteiten van de biografie is dat deze niet alleen een genuanceerd en veelzijdig portret biedt van Reinbert de Leeuw zelf, maar ook zijn muzikale omgeving schetst. Aan uitvoerige citaten geen gebrek. Dit alles draagt er toe bij dat er ook voor de niet in de materie ingevoerde lezer een levendig beeld ontstaat van een halve eeuw progressief muziekleven in Nederland. 

Helaas heb ik nog geen exemplaar van de krant ontvangen, dus de integrale bespreking houdt u te goed voor de volgende update.

This entry was posted in archive, background, news and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

