Elsevier over biografie Reinbert de Leeuw: ‘Thea Derks is de ideale biograaf’

Ook deze week stond mijn door Uitgeverij Leporello gepubliceerde biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie volop in de belangstelling. Op 25 maart publiceerde Boekblad een interview met mijn uitgever Dolf Weverink. Die ontving nog dezelfde dag een alert van het Centraal Boekhuis: ‘Met deze verkoopcijfers is de voorraad binnen twee weken uitverkocht.’ Dolf heeft meteen wat nieuwe dozen naar Culemborg gebracht.

Ook op dinsdag liet de Amsterdamse platenzaak Concerto weten het boek via zijn website te koop aan te bieden. Klanten kunnen het overigens ook direct in de winkel aanschaffen. De volgende dag besteedde Stephan Sanders in zijn column in Vrij Nederland aandacht aan mijn boek. Hij schrijft gevreesd te hebben voor een hagiografie, maar werd aangenaam verrast door mijn feitelijke toon. Hij vraagt zich af waarom Reinbert de Leeuw dit boek wilde verbieden en concludeert: ‘De Leeuw wilde de mens weg uit zijn biografie.’

Stephan Sanders in VN 29-3-2014 - kopie

Eveneens op woensdag 26 maart publiceerde Muziekvan.nu een bespreking van mijn boek door Frits van der Waa, onder de titel ‘Een dienstbare potentaat’. Hij is het met Sanders eens dat het boek niet de hagiografie geworden is waarop De Leeuw wellicht gehoopt had. Mijn biografie werpt een licht ‘op de minder positieve aspecten’ van diens gedrevenheid en wijst op de stevige machtspositie die de notenkrakersgeneratie na de rebelse jaren zestig-zeventig zelf heeft ingenomen.

Weekblad Elsevier vatte gisteren mijn levenswerk samen in slechts 137 woorden. Maar die zijn raak: ‘Thea Derks moet wel de ideale biograaf zijn. Kennis van zaken en discreet.’

Elsevier over biografie 29-3-2014

Vanavond signeer ik mijn boek in de pauze en na afloop van het concert Beethoven at War van Ensemble Ludwig in Vredenburg Leidsche Rijn, dat live wordt uitgezonden door AVROTROS op Radio 4. Ik sprak voor de uitzending met Karel Deseure, die op het laatste moment een zieke Thomas Zehetmair en met de cellist Sebastiaan van Eck, die zijn licht laat schijnen over het Strijkkwartet in cis klein opus 131, dat Ludwig uitvoert in een versie voor strijkorkest. De gesprekken zijn hier te beluisteren.

Volgende week donderdag, 3 april ben ik te gast bij Petra Possel in het programma Kunststof op Radio 1 en zaterdag 5 april word ik geïnterviewd door Guus Urlings van dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad. – In mijn geboortedorp Oostrum. Mijn week kan nu al niet meer stuk!

This entry was posted in background, news, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Elsevier over biografie Reinbert de Leeuw: ‘Thea Derks is de ideale biograaf’

  1. Hen Boom says:

    I’ am reading. Till now you’re doing a fantastic job. Hats off.

Leave a Reply

