Sunken Garden: Schuld & boete vóór, na, met en in de dood

Amsterdam, 6-6-2013 – Afgelopen april deed de première van de opera Sunken Garden van Michel van der Aa in het Barbican Theatre in Londen nogal wat stof opwaaien. Deze coproductie van de English National Opera, Holland Festival, Opéra National de Lyon en Luminato Festival was met veel bombarie aangekondigd als ‘de eerste 3D-opera’, die de geschiedenis van het muziektheater definitief zou veranderen.

Dat viel echter tegen. Hoewel een enkeling in Sunken Garden daadwerkelijk ‘de toekomst van opera’ ontwaarde, was de Britse pers over het algemeen zeer negatief. De Nederlandse pers was milder, maar onverdeeld positief was bijna geen enkele recensent.

Terecht, zo bleek, want het libretto van David Mitchell is erg wijdlopig en nauwelijks navolgbaar, de personages komen niet tot leven en de eindeloze filminterventies houden de zaak enorm op. Het helpt niet dat de muziek ook weinig verrassend en boeiend is. Dat de 3D tuin er inderdaad spectaculair uitziet, voegt niet zoveel toe aan de impact van deze opera. Lees hier de recensie die ik schreef voor Cultuurpers.

Advertisements
This entry was posted in news, review and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s