Daar komen de barbaren

Amsterdam, 23-4-2013 – Over zeven dagen wordt Willem-Alexander tot koning van Nederland gekroond. Het speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde Koningslied van John Ewbank riep veel negatieve reacties op – niet alleen vanwege het popie-jopiegehalte van de muziek, maar vooral ook vanwege het belabberde taalgebruik in de tekst.

Dit sluit naadloos aan bij mijn column in ZingMagazine van deze maand. Wij wanen ons weliswaar ver verheven boven ‘achterlijke culturen’, maar beheersen onze eigen taal niet eens, heffen en masse orkesten, toneelgezelschappen en ensembles op en zetten ons in decennia met engelengeduld  verzamelde culturele erfgoed bij het grof vuil.

Binnenkort valt zelfs het doek voor het immense archief van de bibliotheek van het Muziekcentrum van de Omroep. Ons rest enkel de massacultuur van de ooit zo gevreesde ‘Barbaren’….

Barbaren ZingMagazine

Advertisements

About theaderks

I'm a Dutch music journalist, who studied musicology at Amsterdam University. I'm specialized in contemporary music and always have an eye open for women composers. In 2014 I wrote the biography of Reinbert de Leeuw and in 2018 I published 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht' in 2018.
This entry was posted in archive, background and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.